HHK – Bekledning og kommunikasjonsutstyr

Delt flytedrakt, hel flytedrakt og redningsdrakt

Bekledning er helt avgjørende for hvor lenge du kan holde ut i kaldt vann. Målet er å få så lite som mulig strømmende vann langs kroppen. Vannet fører varmen bort. Når vannet står stille blir det heller varmet opp av kroppen din. Ikke ideelt, fordi du mister den varmen, men det bremser nedkjølingen betraktelig. Det er jo forståelig at ikke alle båtførere har redningsdrakt på seg hele tiden! Men du bør være klar over at du vil ha større sjanse for å overleve i kaldt vann.

Det er også veldig viktig å forstå at en slik drakt holder deg flytende, men snur deg ikke automatisk med nesen i været. Derfor må du ha på deg en redningsvest i tillegg til drakten.

Kommunikasjonsutstyr

Når det gjelder VHF-en om bord må du være klar over at det er en unik stasjon med sin egen “telefonnummer”. Det heter MMSI-nummer. Det gjelder også for håndholdte VHF. Eieren av en slik installasjon må ha bestått et kurs som man enkelt kan ta på nett hos Telenor. Ved å inneha kurset og lisensen er man forpliktet til å lytte på kanal 16 når man er i båten. Kanal 16 er et nødkanal hvor redningstjenester overvåker oppkall fra de som er i nød.

DSC er en måte hvordan man kan sende en melding fra en VHF radio. Man kan også bruke MMSI-nummeret til å kontakte andre VHF-stasjoner så lenge du har MMSI til den andre stasjonen. På VHF med DSC-funksjon finnes det en knapp som man må holde inn i et par sekunder for å sende en nødmelding. Sjekk om din VHF har dette.

Også når man ikke har sertifikatet er det viktig å forstå at du MÅ bruke den når du er i nød! Det er langt viktigere å få hjelp, enn om du har sertifikatet. Fordelen med VHF framfor mobiltelefon er at det er langt flere enn 1 mottaker som får nødmeldingen, på grunn av lytteplikt. Seinere kommer vi tilbake på hvordan du varsler når du er i nød.

Ulemper med mobiltelefon kan være batterikapasitet, et våt touch-skjerm, dekningsgrad og flyteevne/vannbestandighet.